Kunskaper + inspiration

Här kan du se innehållet i de utbildningar vi ofta håller. Vi har kurser om jämlikt språk och juristers språk, om att skriva för webben och för sociala medier. Vi sätter gärna ihop ett nytt paket till er om du vill.

Helst vill vi att åtminstone en del av varje utbildning har formen av workshop, där ni bearbetar egna texter under vår handledning. Vi inleder med ett teoripass med klarspråksgrepp och effektiva arbetssätt.

Just nu går vi och tänker en hel del på följande:

Workshop där vi förbättrar era viktigaste mallar eller webbtexter, i samarbete chefer jurister sakkunniga och de som har kontakt med klienterna/användarna direkt (handläggare och gärna kundservice). Det är ett tidseffektivt arbetssätt som ger snabb förankring och hög kvalitet utifrån både språk, bemötande, fakta och juridik.

Chefsföreläsning: Så skapar du bästa förutsättningar för texter av hög kvalitet – som ger nöjdare medborgare och effektivare verksamhet. Jag berättar om framgångsrika arbetssätt och ger cheferna verktyg för att själva bidra på ett bra sätt till bra texter.

Effektiva instruktioner och rutiner – som blir lästa och följda. Under kursen förbättrar vi era egna exempel, utifrån de viktigaste principerna för användbara texter.

Redigera för responsiv webb – träna de viktigaste greppen, i era egna texter. Efter dagen har du uppdaterade kunskaper, vässade verktyg och bättre texter med dig hem.

 

Effektiva texter med klarspråk – grundkurs, fortsättningskurs

Skriv ännu bättre texter, som ger de effekter du vill ha.

  • Stöd läsarna i deras process
  • Svara på läsarnas frågor
  • Var tydlig med vad läsarna ska göra
  • Tänk på ton och tilltal
  • Ge texten en synlig användbar struktur
  • Skriv effektiva rubriker
  • Skriv effektiva meningar
  • Välj rätt ord

 

Skriva för webben

Vi har effektiviserat webbtexter sedan 1999 enligt läsforskningen.

  • Grunderna i klarspråk
  • Så läser folk på webben idag
  • Hur ska texterna se ut i responsiv miljö?
  • Tilltala läsarna med uppmaningar och du kan
  • Använd läsarnas ord
  • Skapa bra läsflöden: Orientera, instruera, motivera, aktivera
  • Skriv bra puffar, länkar och rubriker
  • Skriv effektiva meningar för skärm
  • Tänk på sökmotorn/SEO

 

Klarspråk på kommunwebben

Följ praxis för att få en webb som hjälper så många medborgare som möjligt.

  • Grunderna i klarspråk
  • Grunderna i att skriva för webben
  • Att stödja användarens process
  • Att kvalitetssäkra begripligheten och enhetligheten
  • Hantera ansvarsfördelningen mellan förvaltningar
  • Samarbetet mellan sakkunniga och redaktörer

 

Säljande webbtexter som konverterar

Vi kombinerar kunskaper om webb, sälj och text.

  • Grunderna i klarspråk
  • Grunderna i att skriva för webben
  • Konvertering: vad vill du att läsarna ska göra?
  • Beforskade textprinciper för att övertyga och konvertera
  • Skriv rätt enligt alla buzzwords: awareness, beteendetyper, fudar, uspar, call to action
  • Skriva för att övertyga: balansera etos, patos och logos som de gamla grekerna
  • Argumentationsinventering: hur kan du övertyga dina olika typer av läsare?
  • Tänk på ton och tilltal – fronesis, förtroende

 

Effektiva nyhetsbrev

Skapa engagemang och lojalitet (och sälj!) med hjälp av relevanta effektiva nyhetsbrev.

  • Grunderna i klarspråk
  • Grunderna i konvertering
  • Skriva rubriker som ger klick
  • Snabbtesta rubriker
  • Journalistisk disposition
  • Storytelling
  • Innehållsmarknadsföring
  • Skriva effektiva länkar

 

Skriva för sökmotorerna: SEO + klarspråk = sant

Din text är helt värdelös om ingen hittar den. Sökmotorn är också en viktig läsare.

  • Grunderna i klarspråk
  • Inventera nyckelfraser och nyckelord
  • Tekniska förutsättningar för sökträffar
  • Övning: formulera bra SEO-texter
  • Bra och dåliga SEO-strategier

 

Effektiva instruktioner, manualer, rutiner

Redan de gamla grekerna visste hur man får folk att göra som man vill.

  • Grunderna i klarspråk
  • Användarens perspektiv
  • Principerna teknikförklaring, teknikmotivering, uppmaning
  • Användbar disposition
  • Att möta flera olika lärstilar i samma text
  • Populärvetenskapliga pedagogiska grepp
  • Effektiva meningar

 

Effektiva intranät

Ser ni inte träden för all skog? Förbättra intranätet utifrån användarnas behov, med hjälp av bra struktur och bra texter.

  • Kartläggning av användarnas behov
  • Effektkartläggning
  • Användarstudier
  • Användningstester
  • Olika tekniklösningar – konventionella och experimentella
  • Grunderna i klarspråk
  • Grunderna i att skriva för webben
  • Grunderna i att skriva effektiva instruktioner

 

Effektiva gränssnittstexter, mikrocopy, hjälptexter

Bra ledtexter gör användaren nöjd. Så skriver ni dem.

  • Grunderna i klarspråk
  • Grunderna i att skriva för webben
  • Grunderna i att skriva effektiva instruktioner
  • Tänk på ton och tilltal

 

Skriva i sociala medier / kundservice / e-post / Kundo

Teknik och lagar utvecklas rasande snabbt. De sociala medierna ger stora möjligheter till god service och nöjda medborgare eller kunder. Vi har arbetat med både företag, myndigheter och kommuner. Våra workshoppar brukar väcka många insikter.

  • Grunderna i klarspråk
  • Grunderna i att skriva för webben
  • Risker och möjligheter med sociala medier och e-post
  • Goda exempel från företag och myndigheter
  • Att skriva så att svaret passar för fler
  • Tänk på ton och tilltal
  • Disponera effektivt: Trevlig, tydlig, trevlig
  • Skriv effektivt språk
  • Övning: få det sagt på Twitters 140 tecken

 

Skriv engagerande / säljande med berättande, storytelling, bloggar etc.

Det är en utmaning att skapa engagemang, väcka rätt känslor och få läsarna att välja just er. Berättelsen om vilka ni är, och hur ni arbetar, och varför, kan vara ett bra sätt att övertyga läsarna om att välja er.

Kanske är ni en skola som vill locka familjer att söka till er? Kanske är ni en intresseorganisation som vill väcka engagemang i era frågor? Kanske vill ni arbeta med employer branding – en arbetsgivares varumärke gentemot de anställda – för att locka nya medarbetare?

Då kan berättande texter vara ett bra verktyg. Ni kan skriva dem centralt, eller låta medarbetare berätta och reflektera om sitt arbete i en blogg eller andra sociala medier.

Kalla det storytelling om du vill, men redan de gamla grekerna gjorde det. Med oss får ni prova på det i en workshop.

  • Ringa in era läsare och deras frågor, och er själva – vad kan ni berätta om?
  • Berättarkonsten – viktiga grepp och verktyg
  • Tonalitet och språkstil i bloggar och andra sociala kanaler
  • Bloggen som verktyg i arbetet
  • Nyhetsbrev och nyhetstexter som plats för berättandet
  • Berättande i sociala medier som Facebook och Twitter
  • Statiska berättande texter t.ex. på webbplatsen

 

Jämlikt språk – att skriva normkritiskt, jämställt och inkluderande

Vad i språket riskerar att diskriminera människor på grund av till exempel kön, klassbakgrund eller sexualitet? Hur skriver ni texter som inkluderar och inte exkluderar?

  • Klarspråksgrepp som främjar jämlikhet
  • Metoder för att analysera text ur ett normkritiskt perspektiv
  • Att synliggöra diskriminering och ifrågasätta ”självklara” språkliga kategorier
  • Hur olika organisationer har arbetat framgångsrikt med jämlikt och inkluderande språk

 

Könsneutrala platsannonser enligt DOs krav

Ni vill anställa de bäst lämpade personerna. Kvinnor tenderar att inte söka till tjänster de uppfattar riktar sig till män.

  • Grunderna i klarspråk
  • Grunderna i jämställt språk
  • Platsannonsers olika syften
  • Risker med platsannonser

 

Skriva utredningar av hög kvalitet

Både korta beslutsunderlag och långa utredningsrapporter ska vara effektiva och användbara, därför ska de bland annat presentera det viktigaste först. Det kräver ofta rejäl redigering.

  • Grunderna i klarspråk
  • Utredningens delar
  • Den viktiga sammanfattningen
  • Kompletterande material
  • Skriv- och utredningsprocessen
  • Läsarstöd och metatext
  • Användbara rubriker
  • Nyckelmeningar
  • Effektiv meningsbyggnad
  • Terminologi och begreppshantering
  • Klassiska och moderna byråkratfällor

 

Klarspråk för jurister och andra sakexperter

Offentliga texter ska vara både korrekta och begripliga. Det bästa sättet är att sitta tillsammans en sakexpert och en språkexpert, och samarbeta fram texten.

  • Grunderna i klarspråk
  • Att skriva för flera olika mottagare
  • Laghänvisa på rätt sätt
  • Effektiv disposition
  • Effektiva rubriker
  • Effektiva meningar och ord
  • Terminologi och begreppshantering
  • Klassiska och moderna byråkratfällor

 

Klarspråk i tillsynsprocessen

Vi har arbetat med inspektörer och deras beslut i både myndigheter och kommuner.

  • Grunderna i klarspråk – att skriva enkelt och begripligt
  • Tydlig skillnad mellan allvarlighetsgrader
  • Effektiv disposition med lagstöd och slutsatser
  • Att skriva för flera olika mottagare
  • Att skriva till utsatta – gör en riskanalys
  • Laghänvisa på rätt sätt
  • Tänk på ton och tilltal

 

Klarspråk i socialtjänsten

Utmaningen är ofta att balansera att skriva professionellt men ändå personligt om något privat.

  • Grunderna i klarspråk – att skriva enkelt och begripligt
  • Att skriva för flera olika mottagare
  • Tänk på ton och tilltal
  • Att skriva till utsatta – gör en riskanalys
  • Laghänvisa på rätt sätt

 

 

Välkommen att höra av dig, så kan vi diskutera vad ni skulle vilja göra.

Välkommen att kontakta oss!